Koan
Úvod
Autory hry jsou David Welch a Paul Whitehorn. Rok vzniku je 1994.
Hrací potřeby
- Hrací deska 6×6 tvořená osmiúhelníky, pro zjednodušení může být znázorněna na čtvercové síti 13×11
- 6 osmiúhelníkových kamenů pro každého hráče (značeny hvězdičkou)
- 5 čtyřúhelníkových kamenů pro každého hráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Přesunout jeden svůj kámen na protivníkovu stranu desky.
Výchozí situace
- Na začátku hry stojí kameny v krajních řadách - osmiúhelníkové kameny na červených polích (na originální desce jsou tato pole osmiúhelníková), čtyřúhelníkové na zelených polích (na originální desce jsou tato pole čtyřúhelníková).
Hra
- Bílý začíná, hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Hráč na tahu posune svým kamenem vpřed nebo diagonálně vpřed. Kameny se nemohou pohybovat do stran ani dozadu.
- Oba typy kamenů mohou vstoupit na oba typy polí. Ze zeleného pole se smí kámen přesunout diagonálně vpřed na červené pole, z červeného pole se smí kámen přesunout diagonálně vpřed na sousední zelené pole nebo vpřed na nejbližší červené pole.
- Každé pole smí být obsazeno jediným kamenem.
- Kámen může vstoupit na pole obsazené protivníkovým kamenem pouze za účelem zajímání. Pro zajímání platí tyto podmínky:
- Šestihranný kámen smí zajmout kámen libovolného typu na šestiúhelníkovém (tj. červeném) poli.
- Čtvercový kámen smí zajmout kámen libovolného typu na čtyřúhelníkovém (tj. zeleném) poli.
- Vícenásobné zajímání není povoleno.
- Zajímání není povinné.
Konec hry
- Hráč, který přesunul jeden svůj kámen na protivníkovu stranu desky, se stává vítězem.
- Pokud některý hráč nemůže provést platný tah nebo už nemá žádný kámen, prohrává.
Další informace
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/koan.htm
- www.gamerz.net/~pbmserv/koan.html