Gul Bara
Úvod
Tato varianta Vrhcábů se také nazývá Bláznivý Narde a velmi populární je v Bulharsku.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 2 kostky
- 15 bílých a 15 černých kamenů
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Provést své kameny po desce a poté je z ní vyvést.
Výchozí situace
- Na začátku hry má bílý všechny své kamen na poli 24, bílý na poli 12.
Hra
- Oba hráči hodí kostkou. Hráč, kterému padne víc, zahajuje hru.
- Hráč na tahu hodí oběma kostkami a posune jeden nebo víc kamenů o tolik polí, kolik ok na kostkách padlo.
- Hráči se v tazích pravidelně střídají. Tahy jsou povinné. Pokud ale hráč nemůže část nebo celý tah provést, musí se ho vzdát.
- Oba hráči posunují své kameny proti směru hodinových ručiček.
- Padnou-li na kostkách dvě různá čísla, může hráč posunout dva své kameny. První o tolik polí, kolik padlo na první kostce, druhý o tolik, kolik padlo na druhé kostce.
- Hráč může místo dvou různých kamenů posunout jediným o tolik polí, kolik padlo na obou kostkách dohromady. Jedním kamenem hráč táhne hráč také v případě, že nemůže využít hodu druhé kostky.
- Padne-li na obou kostkách stejné číslo, jedná se o tzv. dublet. V prvních třech tazích platí pro dublet stejná pravidla jako ve Vrhcábech, tedy je to jako by tato čísla hodil na čtyřech kostkách místo na dvou. Hráč tedy může tohoto hodu využít dvakrát, čtyřmi různými způsoby.
- Po prvních třech tazích hráč, kterému padl dublet, musí využít 4x nejen číslo, které mu padlo, ale také postupně všechna vyšší čísla. POkud tedy hráči padnou dvě čísla 3, musí využít 4x číslo 3, poté 4x číslo 4, 4x číslo 5 a nakonc 4x číslo 6. Pokud nemůže využít všechna čísla, ztráci zbytek tahu.
- Kámen může být přesunut jen na tzv. otevřený klín, který není obsazen ani jedním soupeřovým kamenem.
- V této variantě se kameny nevyhazují.
- Když hráč přesune všechny své kameny do svého vnitřního pole, začíná druhá fáze hry - vyvádění kamenů z desky ven.
- Padne-li na kostce číslo, které odpovídá číslu vnitřního pole, na němž stojí kámen, lze tento kámen vyvést z desky.
- Jestliže padne číslo, které odpovídá prázdnému poli, hráč musí (pokud je to možné) udělat nějaký přípustný tah odpovídající tomuto číslu. Jediná výjimka platí tehdy, když žádné pole s vyšším číslem už není obsazeno naším kamenem. Potom může hráč využít i tento hod a vyvést z desky ven kámen ležící na pole nejvzdálenějším od okraje desky.
Konec hry
- Hráč, který první vyvede z desky všechny své kameny, vyhrává a získává 1 bod. Pokud soupeř ještě nestihl vyvést ani jeden kámen, získvá dokonce body 2.
Další informace
- www.bkgm.com/variants/GulBara.html