Grand Oh-Wah-Ree
Úvod
Moderní mankalová hra se zajímavou myšlenkou. Autorem je Alex Randolph.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 48 (60, 72) kamenů
Počet hráčů
2-4
Pravidla
Cíl hry
- Zajmout co nejvíce jamek.
Výchozí situace
- Na začátku hry jsou jamky spravedlivě rozděleny mezi hráče a označeny jejich barvou. při hře ve dvou jsou v každé jamce 4 kameny, ve třech 5 kamenů a ve čtyřech 6 kamenů.
Hra
- Hráč na tahu vyjme obsah jedné své jamky a ve směru hodinových ručiček rozdělí do každé jamky jeden kámen, počínaje jamkou sousedící s právě vybranou. (Při hře ve třech nebo čtyřech si může hráč směr vybrat.)
- Pokud hráč při rozdělování dojde k jamce, ze které kameny vybral, a ještě mu v ruce nějaké zbývají, tuto jamku přeskočí.
- Jestliže hráč dokončí rozdělování v protivníkově jamce, kde je jeden nebo dva kameny (nově rozdělený poslední kámen se nepočítá), její obsah (spolu s nově přibylým kamenem) jsou zajaty a odstraněny z desky. Pokud předchozí kámen skončil také v jamce, kdy byl jeden nebo dva kameny, je obsah i této jamky zajat. Takto lze pokračovat až do okamžiku, kdy nelze uplatnit žádné zajímání.
- Je možné zajímat i jamky. Pokud některý hráč zajme obsah některé jamky, zajímá tím také vlastní jamku a označí ji vlastní barvou.
- Toto pravidlo je možno dále rozvinout dle dohody hráčů. (Například jamky může být zajata, pokud v ní byl právě jeden kámen, zatímco kameny mohou být zajaty pokud v nich byl jeden nebo dva kameny.)
Konec hry
- Hra končí v okamžiku, kdy dva hráči po sobě nemohou provést tah (ve hře se dvěma hráči stačí, když nemůže hrát jeden) nebo se dohodnou, že už nelze provést žádné další zajímání.
- Vítězem se stává hráč s větším počtem jamek. Má-li více hráčů stejný počet jamek, rozhoduje počet kamenů.
Další informace
- www.flash.net/~markthom/html/oh-wah-ree.html