Sedm pardálů
Úvod
Tato hra má svůj původ na ostrově Srí Lanka.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 7 černých kamenů - pardálové
- 1 bílý kámen - tygr
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Bílý se snaží vyřadit ze hry co nejvíce pardálů.
- Černý se snaží obklíčit a znehybnit tygra.
Výchozí situace
- Prázdná hrací deska.
Hra
- Kameny mohou být nasazovány jen na body a v průběhu hry jsou posunovány z bodu na sousední volný bod vždy po čáře.
- Hru začíná bílý. Položí tygra na kterýkoliv bod, obvykle na vrchol trojúhelníku, strategicky významné místo. Potom umístí černý prvního pardála na některý z volných bodů. Dál je na tahu bílý. Smí posunout tygra na některý dosud neobsazený sousední bod. Pak položí černý na desku druhého pardála a hned nato bílý znovu posune tygra na sousední volný bod. Tak hra pokračuje, dokud nerozestaví černý na hrací desku všech sedm pardálů.
- Když se na sousedním bodu vedle tygra octne nechráněný pardál, za kterým je další bod v přímém směru volný, může tygr tohoto pardála přeskočit a tím ho vyřadit ze hry. Sinhálci na ostrově Srí Lanka říkají, že „tygr pardála sežral“.
- Černý se snaží klást své kameny tak, aby byly před tygrem chráněny, ale aby kolem tygra postupně uzavíraly neproniknutelnou hradbu.
- Když jsou na desce všichni pardáli a boj není dosud rozhodnut, střídají se oba hráči v tazích. Černý posune vždy jeden ze svých kamenů na nejbližší volný bod, podobně jako to od začátku hra dělá bílý. Tmavé kameny však nemají právo přeskakovat jiné kameny.
Konec hry
- Bílý prohraje, jestliže je právě na tahu a nemá kolem sebe žádný volný bod, kam by mohl podle pravidel hry přesunout tygra.
- Černý prohraje, jestliže mu zbude tak málo pardálů, že už není schopen obklíčit a znehybnit tygra.
Poznámka
Trochu složitější varianta hry má větší hrací desku. Trojúhelník protínají místo dvou linií linie tři, takže tvoří celkem třináct bodů. Bílý vede dva tygry, černý osm pardálů. Začíná bílý. Položí na kterýkoliv bod prvního tygra. Po něm černý prvního pardála. Pak bílý druhého tygra, černý druhého pardála. V dalších tazích bílý posouvá tygry, černý klade další pardály a teprve když má na desce všech osm černých kamenů, začne je posouvat. Jinak platí všechna pravidla z jednodušší formy této hry.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Špalíček her. Albatros, Praha, 1988.